Man kanske skulle skriva en rad

Inlägget innan börjar bli riktigt dassigt. Nu när spärren gått tillbaka är de tankar jag radade upp i föregående inlägg helt främmande för mig. Förutom det med butlern, det önskar jag fortfarande.

Jag har skrivit lite granna här på bloggen faktiskt, utan att publicera det, lite som dagboksanteckningar. Får se om det blir av att jag publicerar det någon gång i framtiden.

Jag går nu 4:e terminen på juristprogrammet. Japp det stämmer. Jag klarade mig tillbaka efter en lång, skön sommar som innefattade bland annat midsommarfirande i Halmstad, resa till Zakynthos, Danmarksbesök vid pingst, Havnefesten i Danmark, jobb i hemtjänsten med mera.

 

Efter solen kommer regn, eller hur är det? Efter sommaren kommer termin 3 på juristprogrammet i Örebro. Den såkallade "väggen". Det var bara att börja klättra. Terminen hette "ekonomisk rätt", ett ämne som, som tur var, tilltalade mig extra. Första kursen var ren ekonomi och tog en rivstart med muntligt framträdande några dagar in i kursen följt av en tenta efter knappt två veckor efter kursstart. Med detta vaknade de flesta. Skolan blev vårt hem och vårt fängelse. Stackars Jonas som till min stora glädje inför terminen också valt Örebro som sin studieort fick vänta uppe många timmar. I Bilbergska huset, universitetets nybyggda, lyxigaste hus där vi brukade sitta fram på småtimmarna ekar nu ångesten mellan väggarna, så till den grad att vi inte längre besöker den byggnaden. Ångesten från T3:an, från "väggen" bor där nu.

Kursen byggde på ett komplicerat system av poäng. Detta system resulterade i en hänsynslös poängkamp. 20 veckor, 5 tentor, 6 muntliga redovisningar och en stor 6-timmars-gruppredovisning senare var den över. Det faktum att kursen var över firades med en galen utekväll. Det började i en av universitetets coolaste lokaler, Ljusgården. Ljusgården ligger högst upp som ett penthouse på en av skolans byggnader. Själva rummet är som en stor rektangel med ett triangelformat glastak. Mitt i rummet finns någon form av enorm skulptur som såg ut som stora uppochnervända istappar som lös i vackra färger. Middagen bestod av en fantastisk buffé och vinet flödade. Hela evenemanget var sponsrat av Lindahls advokatbyrå. Efter middagen begav vi oss, alla studenter, de lärare vi haft under terminen, vår retoriklärare och advokaterna från Lindahls till mer dansvänliga lokaler och därefter ut på en klubb som heter Ritz. En riktigt lyckad kväll som avslutades med att de delade ut gratis(!) Max-hamburgare vid utgången, vilken nattklubb alltså.

Nog om det. Nu har jag börjat termin 4 som till allas stora glädje håller ett mycket lugnare tempo. Ämnet är offentlig rätt och är mycket mer intressant än jag vågat hoppas på. Efter att ha avklarat statsrätten de första veckorna håller vi nu på med förvaltninsrätt. Som vanligt susar vårterminen fram. Vad är det som gör det egentligen? Det är ju fortfarande lika lång tid men ändå går det alltid fortare. Jag har börjat sukta efter vårkläder och längta efter alla mysiga uteserveringar nu. Att man börjat planera sommaren gör inte saken sämre. Nu blickar vi framåt. Den här kursen, offentligrätt är på 45 p istället för 30 p. Detta innebär att kursen sträcker sig 15 p in på höstterminen. Vilket i sin tur innebär att när denna kursen är slut har jag läst halva utbildningen, HALVA! Jösses. Tiden går så fort. 

Nu känner jag att jag tagit igen det viktigaste och ett nytt inlägg kan äntligen pryda min förstasida. Just nu är jag hemma i Trädet och det är så underbart. Ikväll skall jag träffa några kompisar för fredagsmys och när vi känner oss preciiis sådär avslappnade som man skall vara en fredag ska vi ge oss ut i kölden och se på fotboll. Åsarp-Trädet möter Kinnarp-Slutarp på Ållevi. I morgon skall jag jobba, följa med farmor till Borås på ett möte, efter det blir det festligheter. På söndag skall min käraste Jonas ha sitt födelsekalas hemma och därefter blir det Örebro för en veckas studier. Ha en riktigt bra helg!          


Kommentarer
Postat av: Petra

Härligt Sofia! Nu är du ikapp igen :)

2010-03-12 @ 11:20:59
URL: http://tangavagen.blogspot.com
Postat av: Larsson

Mycket trevligt att se ett nytt inlägg här med!

Nu så är det bara upp till oss vid sidan att uppmuntra fram mer inlägg med positiv kritik då.



2010-03-22 @ 22:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0