Örebro

Hur som haver är jag tillbaka i Örebro nu. Jag tog tåget vid sju i morse och det gick hur bra som helt. Sedan hade jag föreläsning 10-12 och därefter slutade jag. Jag tog då bussen från universitetet och gick på stan och uträttade lite ärenden. Detta fullpackad som en åsna eftersom jag inte åkte hem innan min föreläsning började. Min halvtöntiga ryggsäck, som är absolut nödvändig för att mina stackars muskler och leder inte skall gå av eller förtvina, väger över tio kilo. Av denna anledning har jag utvecklat en puckel på ryggen och börjar fundera på om jag passar bäst på universitetet eller som ringare i domkyrkan här i Örebro. Mitt redan så tunga handbagage till trots köpte jag lite saker som jag kånkade med mig hem, däribland ett headset till mobilen, en bok och fondation. Hejdå 1000 kronor bara sådär. Hur skall jag överleva om jag spenderar pengarna i felande takt jäntemot den tid det tar för mig att skrapa ihop dem? Vart kan man tjäna tusen Gustav i timmen?  Kanske får fundera över det där med rdomkyrkan ändå. Med min äkta puckel bör konkurrensen skingra sig.

Mina erfarenheter av storstäder bara växer. alldeles nyss bevittnade jag när en polisbil körde mot rött, precis utanför mitt fönster. Hur ofta händer detta hemma i Trädet?

Sen kan jag även berätta om en häftig sak som universitetet har i sina ägor. I aulan där har man minsan ingen gammal dammig overhaed utan värsta filmkameran typ. Istället för att ha plastigt papper kunde man lägga på vanligt vitt eller en bok eller sin egna hand och på en stor vit duk gav detta en perfekt reklektion av det som låg på overaheaden. Det blev så klar, stor och tydlig bild att man förmodligen skulle kunna skymta nageltrång eller slitna nagelband på den som hanterar papprena.


Jag försökte lite diskret att fota. Det är pinsamt men denna genans är enkel att överföra på någon annan. När alla vänder sig om tittar man bara demonstrativt, möjligen med överdriven irritation åt ett annan håll, förslagsvis uppåt. Innan detta krävs att man gömt kameran under bänken förstås. Bilden är lite oskarp men det som ligger på overheaden (t.v.) är en bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0